Om at havne på den rigtige hylde - og få et job der matcher

Portræt af Julie Thorsgaard Pedersen

Julie Thorsgaard Pedersen

Nuværende job: Analytiker hos Banedanmark (cand.polyt i matematisk modellering og computing).

Julie læste sin bachelor på matematik-økonomi på Københavns Universitet. Da hun skulle vælge retning for sin kandidatgrad, stod valget mellem en mere teoretisk linje på statistik på KU, eller at skifte til DTU Compute og få en mere praktisk uddannelse i matematisk modellering. Hun valgte det sidste.

Hvorfor DTU?

 Det var ønsket om en mere praktisk retning end den Julie oprindeligt havde valgt på Københavns Universitet.

”Jeg syntes, at det var blevet meget teoretisk på KU og jeg havde svært ved at se, hvor jeg ville ende henne. Det måtte gerne blive lidt mere praktisk. Min storebror havde taget samme skridt, så han gjorde mig opmærksom på Matematisk Modellering på DTU Compute”.

Det var altså Julies oplevelse, at fagene på KU var mere teoretiske, mens hun på DTU har lært en mere praktisk tilgang til opgaver. Det kommer dog helt an på de valgte fag.

”Oprindeligt valgte jeg et forkert fokusområde på DTU Compute – det var noget med billedanalyse og computergrafik. Men så skriftede jeg til Operationsanalyse til beslutningstagning, hvilket var meget mere mig. Her kunne jeg se en fremtid – også karrieremæssigt”.

Julie har ikke været i praktik på hverken KU eller DTU, hvilket hun set i bakspejlet godt kan synes, er lidt ærgerligt. Hun kunne godt have tænkt sig at være ude i en virksomhed – gerne allerede på bacheloruddannelsen, så hun måske kunne have kvalificeret sig til et godt studiejob på kandidatuddannelsen. 

 Hvor og hvornår er interessen for transport opstået?
 
”I operationsanalyse på Compute har mange af opgaverne været inden for transportområdet, så interessen for transport kom derfor derigennem. De opgaver syntes jeg altid var interessante og det valgte jeg fag efter. Jeg valgte fx Maritim Logistik, som var vildt spændende. Jeg har haft et par fag på Transport, men ellers har de fleste været på Management og Matematisk Modellering. Hovedsagligt bestod det i at opbygge modeller – matematisk optimering. Det er mere planlægningsdelen end teknikken på transport, som interesserer mig”.
 
Julie har altså ikke haft en livslang drøm om at arbejde med transport, men det var interessen for optimering, der bragte hende i retning af den nuværende karriere. Og da hun så kom til specialet, så var det især vejlederen, som var udslagsgivende. Hun kom i kontakt med Stefan Røpke på DTU Management, som præsenterede hende for to projektforslag. Specialet var baseret på et samarbejde med DSB og omhandlede ruteplanlægning. DSB deltog også i Julies specialeforsvar. Der er dog ikke lavet aftale om mere samarbejde efter specialet.

”DSB stillede opgaven. Vi holdt et møde med dem og mailede med dem undervejs. Vi byggede sådan set videre på noget, som DSB allerede havde stillet op. Specialet blev lidt mere teoretisk end forventet – bl.a. fordi vi stødte ind i nogle problemer med programmeringen, så vi i sidste ende kom i tidsnød. Det var godt, at vi var to til at skrive specialet”.

Julie fortæller, at hun skrev specialet med en medstuderende, som hun faktisk ikke kendte. Han skrev også speciale hos Stefan Røpke og de havde hver deres faglige styrke. Så det var faktisk oplagt, at de slog pjalterne sammen – og så var det bare heldigt, at de kunne fungere både fagligt og menneskeligt. Det har i hvert fald betydet, mener Julie, at hun kom godt igennem stoffet og ikke landede i specialesumpen, som bare trak i langdrag.

Synes du, at din uddannelse på DTU (og KU) har givet dig de rette værktøjer til dit nuværende job?

”Jeg følte mig klar til specialet. Det har uddannelsen i hvert fald givet mig. Jeg vidste også godt, hvad jeg gerne ville arbejde med. En udfordring har været, at det på DTU har været meget frit at vælge fag og det har betydet, at der var nogle fag, som jeg måtte fravælge, fordi fagene lå oveni hinanden. Der var i mindre grad en fast studieretning på DTU i forhold til, hvad jeg oplevede på KU. Efterfølgende har jeg oplevet at sidde til en jobsamtale og få at vide, at de har savnet et bestemt fag på min kursusliste. Men jeg foretrækker klart valgfriheden”.

Julie fortæller, at hun allerede som studerende tænkte, at Banedanmark – eller DSB naturligvis – kunne være en oplagt arbejdsplads. Hun var allerede opmærksom på at kigge efter job i de virksomheder, inden hun blev færdig. 

Hvordan har overgangen været fra uddannelse til job - har du været godt forberedt?

”Overgangen har været hård. Men på den gode måde! Der er mange informationer og nye ting, der skal læres. Fx det program jeg bruger nu, det kendte jeg ikke”.

Ifølge Julie så var stillingsopslaget hos Banedanmark lige hende. Hun havde været til andre jobsamtaler, hvor hun godt kunne mærke, at profilen ikke passede, men efter samtalen med Banedanmark havde hun en rigtig god fornemmelse. Det var jo dejligt, at det lykkedes. Hun har efter knap en måned i jobbet en god fornemmelse for arbejdspladsen og synes hun er kommet godt ind på sine kolleger efter en god introduktion.

Hvilke projekter er du/skal du involveres i?

”Jeg fik opgaver lige fra begyndelsen. Jeg skulle selvfølgelig lige lære systemet at kende, men man lærer jo bedst, når man får en opgave at arbejde på. Jeg har allerede første deadline rundt om hjørnet og ved også, hvad jeg skal lave bagefter”.

Julie syntes, at der er blevet taget godt imod hende. Hun er blevet bedt om at lave et oplæg om sit speciale og alle har spurgt interesseret til hendes studier. Hun er ansat i en nyoprettet stilling, hvor hun bl.a. skal arbejde på tværs af sektioner. Så hun håber og tror på, at det betyder, at stillingen bliver afvekslende og at hun derfor også kan være med til at præge sin stilling.

Har du gode råd til andre studerende, som skal vælge retning - mht. kurser, institutter, studiejob osv.?

”Jeg ville helt klart have gjort mere ud af at søge et godt studiejob og måske et praktikophold. Jeg føler mig heldig at være havnet her, hvor jeg beskæftiger mig med noget, som jeg også arbejdede med på mit studie. Det kan måske være svært at vide, hvilken retning man skal gå i. Der kan et studiejob eller et praktikophold være med til at spore den studerende i den rigtige retning”.

Julie var en smule nervøs, da hun sluttede sine studier, netop fordi hun ikke havde haft det gode studiejob. Men det viste sig heldigvis at være uden grund. Hun har været til flere samtaler og følte faktisk, at der var en bred vifte af job, som hun kunne søge.

Julie har ikke overvejet at gå videre med sine studier med fx en Ph.d-grad. Hun føler, at hun er færdig og klar til et arbejde. Det havde måske været anderledes, hvis hun havde nogle særlige konklusioner fra sit speciale, som hun kunne gå videre med og som så samtidig var noget hun brændte for. Men nu gælder det jobbet som analytiker i Trafik hos Banedanmark.