En spirende baneinteresse blev vagt

Portræt af Brian Vig Olesen

Brian Vig Olesen

Uddannelse: Civilingeniør, Transport og Logistik

Nuværende job: Rådgiver, Elkraft i Atkins.

Brian Vig Olesen har altid været fascineret af hurtige maskiner og store bygningsværker. Som diplomingeniør i Byggeri og Anlæg arbejdede han i nogle år i byggebranchen, hvorefter han valgte i stedet at satse på de hurtige maskiner. I foråret 2016 blev han færdiguddannet som civilingeniør i Transport og Logistik med speciale i jernbaneteknologi. I dag arbejder han på store kørestrømsprojekter som rådgiver hos Atkins.

”Fra barnsben har jeg altid været fascineret af hurtige maskiner og store bygningsværker. Alligevel opgav jeg tidligt drømmen om at blive racerkører, og da jeg ligesom mange andre har problemer med synet, måtte jeg også droppe idéen om at blive jagerpilot. Således streget alle ønsker og udsigter inden for hurtige maskiner måtte jeg ’falde tilbage’ på fascinationen af de store bygningsværker, og jeg påbegyndte i mine pre-teen år min rejse frem mod at blive ingeniør. Nu skulle der bygges store broer og ikoniske bygningsværker med mit stempel på …”

I 2006 var Brian færdiguddannet diplomingeniør inden for Byggeri og Anlæg. Under studiet var han i praktik og sommerferieafløser hos MT Højgaard, hvor han bl.a. fulgte opførelsen af byggeriet af DR Byen. Som diplomingeniør fulgte et års tid hos hedengangne Pihl & Søn, hvor tiden bl.a. blev brugt på opførelsen af en mindre indenrigslufthavn på Grønland, og senere ModulBad i Ringsted, hvor han stadig havde en smule fat i betonen. Her fik han også ansvar dels for en mindre tegnestue, dels for hele koordinationen med entreprenører, arkitekter og i enkelte tilfælde slutkunden. Men efter opbremsningen i byggebranchen så Brian sit snit til at skifte spor.
 
”Jeg havde fundet mig til rette inden for kontormiljøet og havde blikket fast rettet mod rådgivervirksomhederne, hvor jeg så min fremtidige arbejdsplads. Samtidig havde jeg fået smag for idéen om ud fra faglig forankring at styre projekter, men endnu mere aspektet med at lede andre mennesker til at præstere deres bedste.”

”Jeg var bevidst om, at jeg ikke længere kunne byde ind med den nyeste viden fra studietiden. Samtidig kunne jeg huske et par korte undervisningsgange med Jan Schneider-Tilli (nuværende direktør på Signalprogrammet hos Banedanmark), som primært handlede om beregning af køreplaner. Dengang havde det vakt en interesse, der efterfølgende havde ligget hengemt og henglemt. Nu var tiden kommet til at jagte denne interesse – til et brancheskifte – og til endnu en tur på skolebænken.”

”Mit hovedfokus var rettet mod jernbanebranchen. Derfor tilmeldte jeg mig kandidatstudiet på DTU, der udbyder studieretningen inden for jernbaneteknologi. Undervejs på uddannelsen faldt jeg naturligt i snak med nogle af de eksterne undervisere, der var og stadig er tilknyttet DTU. På den måde fik jeg en deltidsansættelse hos Atkins og den tilknytning til rådgiverbranchen, som jeg havde ønsket.”
 
”I Atkins bruger jeg mine tidligere lærte kundskaber inden for bærende konstruktioner og geoteknik kombineret med nye færdigheder inden for køreledningsanlæg. I den sidste halvdel af min studietid var jeg med til at designe og projektere køreledningsanlæg til elektrificering af den britiske bane mellem London og Swansea i Syd Wales på projektet Great Western Electrification Programme. I marts 2016 afsluttede jeg uddannelsen på DTU og blev fuldtidsansat rådgiver hos Atkins. Her arbejder jeg fortsat på det samme store elektrificeringsprojekt. ”