Fra jernbanenørd til trafikanalytiker

Portræt af Tobias Molich

Tobias Molich

Uddannelse: Kandidat, Transport og Logistik

Nuværende job: Trafikanalytiker i Anlægsudvikling i Banedanmark, hvor han især arbejder med forskellige trafikmodeller, fx Landstrafikmodellen og OTM (Ørestadens Trafikmodel). Han kigger på en række projekter, som kan optimere trafikken. Han har også været lidt involveret i Togfonds-projekter herunder Ny Bane Hovedgård-Hasselager syd for Aarhus. 


Tobias har altid været meget jernbaneinteresseret. ”Jeg har altid været lidt af en nørd når det kommer til tog – især køreplaner og sådan noget. Det er især det med at planlægge en tur, at sætte en rejse sammen og se det hele i den store sammenhæng”. Han begyndte dog først at læse til maskiningeniør, men blev hurtigt klar over, at det ikke var det rigtige.Derfor startede har et par år senere på diplomuddannelsen. ”Jeg læste diplom i Trafik og Transport fra 2010 – det var andet hold, der blev oprettet. Og efter diplomuddannelsen, som er 3½ år, begyndte jeg på kandidatgraden på Transport og Logistik”.

Hvordan har du formet din uddannelse, så den går i retning af jernbanebranchen?

Tobias var på kandidatuddannelsen tro mod sin jernbaneinteresse og fulgte linjen Jernbaneteknologi suppleret med planlægningskurser. Han oprettede også – sammen med en anden studerende – et 10 point specialkursus. De arbejdede med simulering i RailSys, som er et software, der anvendes til planlægning, simulering og analyse af fjernbanekøreplaner. Tobias har derfor været rimelig målrettet mod jernbanebranchen hele vejen. Men har dog også været begejstret for bredere kurser på uddannelsen, som fx samfundsøkonomi. Og han har taget fx et byudviklingskursus og et kursus om Sustainability. ”Det var såmænd spændende nok, men specialet skulle helt sikkert handle om jernbaner, som hele tiden har været det primære fokus”.

Tobias' jernbaneinteresse går i en planlægningsmæssig retning mere end i en meget teknisk teoretisk retning. De tekniske kurser giver imidlertid en god baggrundsviden og Tobias bifalder inddragelsen af eksterne undervisere, som kan give det mere praktiske perspektiv på undervisningen.

Ifølge Tobias så rammer studielinjen jernbaneteknologi måske en lidt snæver målgruppe, nemlig jernbanenørderne. Det er derfor vigtigt at gøre opmærksom på, at jernbaner er så meget mere, nemlig også bæredygtighed, grøn transport, avanceret IT osv. Og ved tvivl om fx kursernes indhold, fremtidige jobmuligheder eller spørgsmål til kursusbøgerne, så har det altid været nemt at få information og viden. ”Dørene hos transportforskerne er jo åbne – det er et lille studie, så alle kender alle. Det er nemt at få info om kurserne. Hvis man havde haft spørgsmål til, hvilke kurser der kunne have været relevante, så ville det være nemt at få info”.

Synes du at din uddannelse på DTU har givet dig de rette værktøjer til dit nuværende job?

Tobias har fået et job, som han er rigtig glad for og hvor han beskæftiger sig med noget, som passer rigtig godt til interesser og uddannelse. ”Jeg synes ikke, at jeg har savnet noget. Det er selvfølgelig lidt svært at sige, da jeg ikke har været ude så længe. Og at det er mit første job. Lige nu tænker jeg i hvert fald ikke, at der er noget jeg har savnet.

Tobias havde studiejob i Banedanmark og har også været i praktik der på Diplomuddannelsen. Så både studiejob og praktik har været med til at gøre lette fuldtidsansættelsen efter endt kandidatuddannelse – Banedanmark kendte jo Tobias og hans kvalifikationer.

”Jeg fik en praktikstilling på Diplomuddannelsen hos min nuværende afdeling i Banedanmark, hvor de havde brug for en, som havde kendskab til Landstrafikmodellen. Jeg havde ikke haft et decideret kursus – den er jo temmelig kompliceret at arbejde med, men da jeg havde haft et kursus med trafikmodellering, kvalificerede det mig til praktikjobbet”. Efter praktikstillingens udløb fortsatte Tobias i en studentermedhjælperstilling.

Hvis du skulle videregive et godt råd til andre studerende, hvad skulle det så være?

Tobias ser samarbejdet mellem de studerende og branchen om fx en opgave, praktik eller et speciale som en stor og nyttig mulighed for både studerende og virksomheder. Det vil mange studerende med fordel kunne benytte sig af. Han erkender, at han har været heldig med både sit studiejob og sin lønnede praktik. Men han har også været meget målrettet, fordi han lige fra studiestart vidste, hvad han gerne ville beskæftige sig med.

”Mit speciale handlede om automatisk S-togsdrift og i sidste ende blev det faktisk ikke skrevet i et direkte samarbejde med Banedanmark, selv om mine kolleger jo naturligvis fulgte med på sidelinjen. Jeg skulle bruge RailSys til nogle dele af specialet, så der var også en form for samarbejde, men opgaven blev ikke stillet af Banedanmark. Specialet har dog siden været præsenteret i et par afdelinger i Banedanmark – de afdelinger, som har relevans i forhold til emnet”.

Har du en mere langsigtet karriereplan?

Tobias er så heldig, at han er havnet i noget nær drømmejobbet fra første færd. Han laver trafikale analyser og beskæftiger sig med mange af de områder, som han interesserer sig for. Han er tæt på beslutningstagerne, hvilket motiverer på grund af muligheden for at få indflydelse på beslutningerne. Generelt er han derfor meget tilfreds og kunne godt tænke sig at fortsætte med at arbejde med trafikale analyser – måske brede sig ud på andre transportformer også. Endelig fremhæver Tobias at han er meget glad for sin afdeling. Fagsammensætningen er meget bred med bl.a. kommunikationsuddannede, miljøfolk, ingeniører, økonomer og jurister. Det gør opgaveløsningen interessant og alsidig. 

”Jeg synes, at det er interessant at blive på det nuværende niveau. Jeg har ikke særlige ambitioner om at avancere i hierarkiet. Det vil nok blive inden for det område og den position jeg er i. Om det så er i DSB eller Trafikstyrelsen – eller Banedanmark er ikke så vigtigt. Eller måske hos en rådgiver i fremtiden. Nogle af de analyser vi sender ud til rådgivere, er jo også spændende”.